Meditatie

Wie kent het mediteren niet of heeft het nog nooit geprobeerd? Een meditatie is lekker en geeft een rust moment in je dagelijkse hectiek. Je komt even helemaal tot rust en kunt je indrukken van die dag op je gemak verwerken. Dit klinkt natuurlijk heerlijk, maar wie heeft er iedere dag 2 keer 20 minuten de tijd om er voor te gaan zitten? Dat is gelijk het probleem met mediteren. Hoe pas je het op een goede manier in, in je dagelijkse routine?

De uitdaging

Zoals gezegd, de uitdaging bij mediteren is dat het vaak lastig in te passen is in de dagelijkse gang van zaken. Zelf ben ik daar natuurlijk ook tegen aangelopen. Vervolgens de vraag hoe dit op te lossen? Je moet jezelf er vaak toch toe dwingen om te gaan zitten (of liggen als je dat liever doet). Dat is natuurlijk niet echt een goede manier om te gaan mediteren. Wil je prettig mediteren dan is het van belang dat dit op een ontspannen manier gebeurt. Van jezelf moeten gaan zitten, is niet echt een fijne manier om te starten met mediteren. Dit geeft toch een vorm van stress. Het wordt dan wel heel erg lastig om goed en prettig te mediteren.

Meditatie in de duinen van Hoek van Holland

Een van de mogelijkheden om er wat meer structuur in te brengen, is door het deelnemen aan een meditatiegroep. Dit is dan geen dagelijkse oplossing maar nog altijd beter dan niet mediteren. Zeker omdat de meditatie buiten plaats vind en we dus afhankelijk zijn van het weer. Het is dus erg handig als je ervaring hebt met mediteren. Zelf heb ik op dit moment les in zen meditatie. Door dit te gaan doen, is er voor mij eindelijk een soort van structuur in gekomen. Waarom een soort van structuur en niet gewoon structuur zul je jezelf afvragen? Heel simpel, ik heb mezelf aangeleerd om voordat ik de dag met masseren begin te gaan zitten en dat ook te doen als ik klaar ben met mijn massages voor die dag. Bijkomend voordeel is dat mijn massages ook ontspannender zijn geworden. Klik hier voor meer informatie over mijn massages. Doordat ik deze ervaring heb gekregen, leek het mij zinvol om een tweetal momenten te creëren voor meditatie.

Wat bied ik

Wat ik bied is erg simpel en laagdrempelig. Ik wil een kleine groep opstarten waarbij je je eigen meditatie doet. Het maakt daarbij niet uit welke vorm van mediteren je hanteert. Wel is het van belang dat dit een stille meditatie is. Alles vindt plaats in stilte. Afhankelijk van het niveau van de groep zal de bijeenkomst bestaan uit een (zit)meditatie van 15 tot 20 minuten. Deze meditatie doen we in principe twee keer met een korte pauze tussendoor. Zoals ik al aangaf zijn we afhankelijk van het weer. Je kunt mij via mijn contactpagina een mail sturen zodat ik je kan laten weten als ik buiten ga mediteren. Maar je kunt natuurlijk ook mijn Facebook pagina volgen. Als het weer het toe lijkt te laten zal ik daar een evenement plaatsen. Laat wel van te voren even weten of je komt.

Ervaring meditatie

Hoeveel ervaring je hebt is voor mij niet belangrijk. Wel vind ik het belangrijk dat je in staat bent om 15 of 20 minuten in stilte te zitten of te liggen. Heb je helemaal geen ervaring dan kunnen we een keer kijken of het mediteren iets voor je is. We maken dan een privé afspraak waarbij ik je uitleg hoe ik mediteer. Je dient hierbij wel rekening te houden dat ik geen leraar ben maar iemand die zelf graag mediteert.

Vragen/belangrijk

Mocht je nog verdere vragen hebben dan kun je ze mij stellen via het formulier op mijn contactpagina. Ik reageer dan zo spoedig mogelijk terug. Je dient er rekening mee te houden dat in de groep iedereen kan mediteren en daar ook ervaring mee heeft. Het is dus geen meditatieles! Je dient minimaal een meditatie te kunnen doen van 15 minuten. De meditaties vinden plaats in stilte. Ik begeleid alleen de start en het einde van de meditatie. Kussens en dergelijke zijn niet aanwezig. Je dient deze dus zelf mee te nemen. Zelf vorm ik het zand altijd zo dat ik prima kan zitten zonder iets mee te hoeven nemen. We houden daar met het kiezen van de plek waar we gaan mediteren ook rekening mee.

Meditatievormen

Er zijn veel verschillende vormen van meditatie. Hieronder staat in het kort weergegeven welke dat zijn. Ze zijn onderverdeeld in meditaties die geschikt zijn voor de meditatiegroep. Niet alle meditaties zijn dat omdat deze vaak begeleid zijn en andere in hun vorm van meditatie storen. Over de hieronder genoemde meditatie vormen kun je meer lezen op deze pagina.

  • Mantra-meditatie, deze kun je alleen in de groep doen indien je deze in stilte kunt doen. De mantra hardop zeggen is dus niet mogelijk.
  • Dynamische meditatie, deze vind niet in stilte en in rust plaats en is dus niet geschikt voor de meditatiegroep.
  • Yoga, ook yoga is een meditatievorm. Helaas is deze niet geschikt voor deze meditatiegroep.
  • Contemplatie-meditatie, een meditatievorm die uitstekend geschikt is voor deze meditatiegroep.
  • Visualisatie-meditatie, ook deze is uitstekend geschikt voor deze meditatiegroep.
  • Concentratiemeditatie, deze is ook erg geschikt voor deze meditatiegroep.
  • Vipassana-meditatie, een meditatie die geschikt is voor deze meditatiegroep.
  • Energiemeditatie, deze is niet geschikt voor deze meditatiegroep, een voorbeeld hiervan is Reiki.
  • Ademhalingsmeditatie, niet alle vormen hiervan zijn geschikt voor deze meditatiegroep. Indien het een vorm is die in rust wordt gedaan past deze prima.
  • Non-duaal gewaarzijn, deze zijn prima geschikt voor deze meditatiegroep. Een voorbeeld hiervan is de zen meditatie (die ik zelf doe).

Mocht je twijfelen of jou vorm van meditatie in deze groep past, vraag het mij dan. Dan kunnen we kijken of je deelname wel of niet mogelijk is.

 

Don’t hurry, be happy!

error: Content is protected !!